Ga naar de hoofdpagina

Bureau Krediet Registratie (BKR)

Bureau Krediet Registratie (BKR) is in 1965 opgericht door financiŽle marktpartijen om kredietinformatie bij te gaan houden. Deze informatie werd (en wordt) door de aangesloten organisaties gebruikt om te bepalen of een consument in aanmerking kan komen voor een nieuw krediet. Op dit moment informeert het BKR de aangesloten organisaties over zowel consumptieve kredieten als ook GSM-abonnementen die consumenten hebben afgesloten. Het BKR houdt dus heel veel informatie niet bij, zoals studieschulden, hypotheken, huurschulden en betalingsachterstanden bij energiebedrijven. Er gaan wel steeds meer stemmen op om het BKR in de toekomst wat uit te breiden zodat de kredietwaardigheid van consumenten nog wat beter in kaart gebracht kan worden.

Welke gegevens houdt het BKR bij:

Het BKR houdt bij welke kredieten en/of GSM abonnementen u momenteel heeft lopen en welke u in de afgelopen 5 jaar heeft gehad. De kredietverstrekker of GSM provider geeft o.a. de volgende data door:
  • uw NAW gegevens;
  • uw geboortedatum;
  • het kredietbedrag / de kredietlimiet;
  • de maand waarin de overeenkomst afgelost moet zijn (of afgelost is bij oude contracten);
  • als er achterstanden ontstaan, worden die ook doorgegegeven.
Alle gegevens blijven tot 5 jaar na beŽindiging van het contract in de BKR databases zichtbaar.

Waarom houdt het BKR deze gegevens bij:

Op het moment dat u een nieuw krediet aan wilt gaan of een GSM abonnement wenst te sluiten, kan de kredietinstelling / GSM aanbieder aan de hand van de gegevens die bij het BKR bekend zijn bepalen of zij het nieuwe contract met u aan wenst te gaan. Op het moment dat een nieuwe verplichting niet verantwoord is, zullen zij dit normaal gesproken ook weigeren. Dit is ter bescherming van zowel de kredietinstelling / GSM aanbieder als u zelf: het BKR helpt voorkomen dat u financieel gesproken te veel hooi op uw vork neemt.

BKR achterstanden:

Op het moment dat u uw betalingsverplichtingen niet of niet op tijd voldoet, loopt u kans dat er een achterstandscodering bij het BKR gemeld wordt. Bij het contract in de database van het BKR komt dan een A-codering te staan (A van achterstand). Een A-codering maakt het (erg) moeilijk om een lening of GSM abonnement te krijgen. Dit geldt overigens niet alleen voor een consumptieve lening: ook bij het aanvragen van een hypotheek kan een A-codering roet in het eten gooien. Omdat een A-codering zichtbaar blijft tot 5 jaar nadat u het betreffende contract heeft beŽindigd (schuld volledig afgelost), is het verstandig om het niet tot een dergelijke achterstand te laten komen.

Voor meer informatie over het BKR, klik hier.

Voor een overzicht van de actuele rente van een aantal kredietmaatschappijen, klik hier.

Kredieten algemeen

Wat is een krediet?
Kredietvormen
Verantwoord lenen

Doorlopend krediet

Wat is doorlopend krediet?
Rente doorlopend krediet

Overig

Het BKR
10 leentips

Meer leen & rentesites

Leningen vergelijken
Lening berekenen
Annuiteitenhypotheek
Aflossingsvrije hypotheek